poniedziałek, 22 września 2014

Zeszyty - czytanki

Jak Państwo pewnie zauważyli, założyłam dzieciom zeszyty do czytania - z tych zeszytów, które uczniowie przynieśli w zapasie. To już wiadomo, na co aż tyle ich było :)
Niestety, podręcznik, który mamy do dyspozycji, jest BARDZO ubogi w treści do nauki czytania. A przypominam, że w przeciwieństwie do lat minionych do 1 klasy idą po pierwsze - 6latki (lub najmłodsze 7latki), po drugie - w 95% dzieci nieczytające, ponieważ przedszkola zasłaniają się "ministerialnym zakazem" i czytania/pisania nie uczą.
Stąd konieczność przygotowywania dla uczniów ćwiczeń do czytania - proszę się nie dziwić, że niektóre sylaby na pierwszy rzut oka są bezsensowne. Sama cząstka "ol" nie znaczy nic, ale... już ol-brzym, Ol-kusz, ol-cha - to konkretne słowa, w których "ol" występuje, więc konieczna jest umiejętność przeczytania.
Czytanki, które będę dzieciakom podawała będą - w wersji podstawowej - bazowały na literach po kolei poznawanych w szkole. Do dnia dzisiejszego są to: a, A, l, L, o, O, stąd w ćwiczeniu występują tylko te litery. 
W wersji ponadpodstawowej - będę dawała proste słowa i zdania - dla uczniów bardziej zaawansowanych w umiejętności, szkoda bowiem, by się cofali w tej kwestii. Rzecz jasna, będą to teksty z wykorzystaniem większej ilości liter.

W trakcie zajęć staramy się razem odczytać tekst, jednakże najważniejsze, by dzieci w domu ćwiczyły umiejętność czytania. Bez tego nie ma szans, by uczniowie w pełni opanowali tę sztukę.
Każdy nowy tekst do czytania będzie wklejany do zeszytu-czytanki z adnotacją "w domu" - proszę traktować to jako pracę domową ucznia. Umiejętność czytania (tych podstawowych tekstów) będzie na bieżąco oceniana. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz