niedziela, 21 września 2014

Jak rozwijać umiejętności grafomotoryczne dziecka

Grafomotoryka - czyli prawidłowa sprawność motoryczna dłoni. Powinna kształtować się na bardzo dobrym poziomie, ponieważ jest kluczowa dla opanowania umiejętności pisania. Na umiejętności grafomotoryczne wpływa nie samo ćwiczenie pisania liter! Niezbędny jest szereg innych umiejętności, kształtujący dłoń już od najwcześniejszych lat. Poniżej przedstawiam listę zabaw, pomocnych dla rozwoju grafomotoryki:

  • przenoszenie pęsetą z miski do miski: ziaren fasoli, kawałków waty, guzików itp. (ciekawy dodatek: minutnik kuchenny, dzieci lubią zabawę na czas)
  • cięcie nożyczkami - zaczynając od najprostszych linii, poprzez linie faliste, łamane, następnie duże elementy i na końcu dopiero drobne części - zawsze stopniujemy od najprostszego do najtrudniejszego
  • zabawa naklejkami - znakomicie ćwiczy chwyt pęsetowy (warto np. zaopatrzyć się w tzw. cenówki, koszt rolki to jakieś 2zł - znakomite do wyklejania konturów)
  • nawlekanie koralików, zarówno dużych, jak i drobnych
  • darcie papieru - i duże elementy (np. targanie gazety) i drobne, służące do robienia wyklejanek
  • budowanie z klocków
  • lepienie: z plasteliny, ciastoliny, masy solnej (jak zrobić masę solną: KLIK), lepienie pierogów :) 
  • malowanie: palcami, pędzlami różnej grubości, kawałkiem tektury (krawędzią), patyczkami do uszu, gąbką, szczoteczką do zębów... nieograniczone możliwości!
  • zabawa pieczątkami
  • zwijanie sznurka w kłębek
  • gry typu bierki, Czarny Piotruś (trzymanie kart!), pchełki czy nawet zwykła planszówka - wymusza chwyt pęsetowy pionka
  • zabawy w... ciapajach :) np. tak:
 W roli "ciapki" sprawdzą się też płatki owsiane namoczone w wodzie, podarta drobno gazeta, kisiel czy budyń (na wodzie - nie będziemy jeść, tylko ciapać), galaretka.

Ciekawą zabawką, którą bez problemu można wykonać w domu, jest przeplatanka. Potrzebna jest sznurówka oraz jedno z dwojga: albo plastikowa kratka (taka, której używa się do ochrony dna zlewu, w sklepach za 2zł spokojnie można kupić) albo kawałek grubego kartonu (np z pudełka) i wówczas - dziurkacz. Dziurkujemy dowolny wzór i przewlekamy sznurówkę. 
Doskonale wykorzystać można też zwykłe klamerki do bielizny - do tradycyjnego przypinania ubrań albo w takiej formie: na kartce formatu A4 piszemy dużą cyfrę lub rysujemy po kilka kropek (od 1 do 10). Dziecko przypina na kartce tyle klamerek, ile jest kropek (ile wskazuje liczba).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz