Aktualna podstawa programowa podaje umiejętności, które uczeń powinien opanować na koniec klasy 3 szkoły podstawowej. Jednakże nauczyciel powinien uściślić, jaki zakres materiału jest do opanowania w każdym roku szkolnym - to właśnie wymagania edukacyjne.
Dla moich dzieciaków w 1 a :) wymagania w roku szkolnym 2014/2015 są następujące:
Edukacja
polonistyczna:
Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Dbałość o kulturę języka. Początkowa nauka czytania i pisania. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych.
Uczeń
kończący klasę I:
1)
w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie
się i kulturę języka:
a)
obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce
zrozumieć, co
przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje
spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,
b)
w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje
pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu
do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno,
c)
uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i
szkolnym, także inspirowane literaturą;
2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:
a)
rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje
uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,
b)
zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie
teksty, polecenia
c)
pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci, ze
słuchu krótkie teksty; dba o estetykę i poprawność graficzną
pisma (przestrzega zasad kaligrafii),
d)
posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, słowo, głoska,
litera, sylaba, zdanie,
e)
interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych
utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich
możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela,
f)
korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych
pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;
3)
w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach
teatralnych:
a) uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,
a) uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,
b)
rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w
odgrywanej scence,
c)
odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki,
fragmenty prozy.
Język
obcy nowożytny:
Uczeń kończący klasę I:
Wspomaganie
dzieci w porozumiewaniu się z osobami, które mówią innym
językiem.
a)
rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje,
b)
nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu,
c)
recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru
dziecięcego,
d)
rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami,
gestami, przedmiotami,
Edukacja
muzyczna:
Wychowanie do odbioru i tworzenia muzyki: śpiewanie i muzykowanie, słuchanie i rozumienie.
Uczeń kończący klasę I:
a)
powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego,
wykonuje śpiewanki i rymowanki;
b)
odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża
nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę
tempa i dynamiki);
c)
realizuje proste schematy rytmiczne (tataizacją, ruchem całego
ciała);
d)
wie, że muzykę można zapisać i odczytać,
e)
świadomie i aktywnie słucha muzyki, potem wyraża swe doznania
werbalnie i niewerbalnie;
f)
kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania
hymnu narodowego.
g)
zna podstawowe wartości nut i nazwy nut, potrafi je zapisać na
pięciolinii,
Edukacja
plastyczna:
Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby. Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Przygotowanie do korzystania z medialnych środków przekazu.
Uczeń kończący klasę I:
a)
wypowiada
się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w
przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego,
jak: kształt, barwa, faktura;
b)
ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane
wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi
multimedialnych;
c)
wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę) i wykorzystuje je w
małych formach teatralnych; tworzy przedmioty charakterystyczne dla
sztuki ludowej regionu, w którym mieszka,
d)
rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także
architekturę zieleni), malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się
na ich temat.
Edukacja
społeczna:
Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi.
Uczeń kończący klasę I:
a)
potrafi
odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i
dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać
potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;
b)
współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach
życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności
dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do
innych w szkole, w domu i na ulicy,
c)
wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje
między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich; 4)
ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje
swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;
d)
zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy
się zwrócić o pomoc;
e)
wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można
i dlaczego;
f)
potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś,
miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz,
weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;
g)
wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska
znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn
narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.
Edukacja
przyrodnicza:
Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.
Uczeń kończący klasę I:
1)
w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt:
a)
rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach
przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka),
b)
zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór
roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy,
c)
wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w
gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.;
prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku
przyrody),
d)
wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie
szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie
gleby przez dżdżownice,
e)
zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka:
wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary
lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę:
nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie,
pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato,
f)
zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta)
i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować
się w sytuacji zagrożenia,
g)
wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w
życiu człowieka, roślin i zwierząt,
h)
wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania
opakowań ekologicznych;
2) w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych:
2) w zakresie rozumienia warunków atmosferycznych:
a)
obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody,
b)
wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji,
i stosuje się do podanych informacji o pogodzie, np. ubiera się
odpowiednio do pogody,
c)
nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych
pór roku, podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na
niebezpieczeństwo wynikające z pogody,
d)
zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza,
huragan, powódź, pożar, i wie, jak zachować się w sytuacji
zagrożenia.
Edukacja
matematyczna:
Wspomaganie
rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności
matematycznych dzieci.
Uczeń
kończący klasę I:
1)
w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się
matematyki:
a)
ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie
elementów w porównywanych zbiorach,
b)
układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje
je; wybiera obiekt w takiej serii, określa następne i poprzednie,
c)
klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje np. zwierzęta, zabawki, rzeczy
do ubrania,
d)
w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego
zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania,
e)
wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie
obiektów względem obranego obiektu; orientuje się na kartce
papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu) i
rysować strzałki we właściwym kierunku,
f)
dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); zauważa, że jedna
figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje
regularny wzór (np. szlaczek);
2)
w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
a)
sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego
systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby,
także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 20),
b)
wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami
lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie
dodaje i odejmuje w zakresie do 20, poprawnie zapisuje te działania,
c)
radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie
wymaga dodawania lub odejmowania,
d)
zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w
konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;
3)
w zakresie pomiaru:
a)
długości: mierzy długość, posługując się np. linijką;
porównuje długości obiektów,
b)
ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty
cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według
wagi,
c)
płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,
d)
czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; zna pory roku;
orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego
korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który
pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i
domowych obowiązków;
4)
w zakresie obliczeń pieniężnych:
a)
zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna
wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży,
b)
zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.
Zajęcia
komputerowe:
Uczeń kończący klasę I:
1)
posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program,
korzystając z myszy i klawiatury;
2)
wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego
zdrowia;
3)
stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Zajęcia
techniczne:
Wychowanie do techniki (poznawanie urządzeń, obsługiwanie i szanowanie ich) i działalność konstrukcyjna dzieci.
Uczeń
kończący klasę I:
1)
w
zakresie wychowania technicznego:
a)
wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody (wiatr,
wodę); majsterkuje (np. latawce, wiatraczki, tratwy),
b)
zna ogólne zasady działania urządzeń domowych (np. latarki,
odkurzacza, zegara), posługuje się nimi, nie psując ich,
c)
buduje z różnorodnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu, np.
szałas, namiot, wagę, tor przeszkód; w miarę możliwości
konstruuje urządzenia techniczne z gotowych zestawów do montażu
np. dźwigi, samochody, samoloty, statki, domy;
2)
w zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
a)
utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw,
szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu
porządku,
b)
zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i
urządzeń technicznych,
c)
wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na
rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba
zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych,
zna telefony alarmowe.
Wychowanie
fizyczne:
Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci i edukacja zdrowotna.
Uczeń
kończący klasę I:
1)
uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną,
zgodnie z regułami;
2)
potrafi :
a)
chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją
i kozłować,
b)
pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne,
c)
wykonywać ćwiczenia równo ważne;
3)
dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.,
4)
wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im
zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie
się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie
zachowuje się w sytuacji choroby;
5)
wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować
środków chemicznych (np. środków czystości, środków ochrony
roślin);
6)
wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i
pomaga im.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz