niedziela, 31 sierpnia 2014

Plan pracy wychowawczej w klasie 1a w roku szkolnym 2014/2015

Wprowadzenie:
Plan Pracy Wychowawczej dla klasy Ia na rok szkolny 2012/2013 powstał w oparciu o:
  • Program Pracy Wychowawczej Zespołu Szkół Integracyjnych na lata 2012-2015;
  • Szkolny Program Profilaktyki „Szkoła bez przemocy” na lata 2012-2015.

Zgodnie z powyższymi dokumentami zaplanowano działania i zadania do realizacji w ramach zajęć lekcyjnych, imprez klasowych oraz codziennego przebywania z uczniem.

Naczelny cel wychowania:
Wspomaganie dziecka w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości w czterech obszarach:
- intelektualnym,
- fizycznym,
- emocjonalnym,
- społecznym.

Założenia pracy wychowawczej:
  • Wszechstronny rozwój osobowy dziecka – postrzeganego w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków.
  • Wspomaganie rozwoju osobowego ucznia we wszystkich wymiarach – intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
  • Inspirowanie uczniów by stawali się coraz bardziej samodzielnymi w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętne dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych.
  • Towarzyszenie działaniom dzieci, zgodnym z ich możliwościami, umiejętnościami i talentami, aby każde mogło osiągnąć sukces, czuć się ważnym i docenianym członkiem grupy. Aby każde dziecko mogło zaspokoić swoje naturalne potrzeby psychiczne oraz przeżyć doświadczenia w kontaktach z innymi.
  • Wyrobienie szacunku, zrozumienia, akceptacji i tolerancji w stosunku do innego człowieka. Wzajemna pomoc uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych w odnalezieniu swojego miejsca w grupie, więzi i identyfikacji z grupą, uczenie właściwych zachowań w różnych sytuacjach życiowych, a przez to wzbogacenie własnego świata dzieci pełnosprawnych.

I WSPIERANIE INDYWIDUALNEJ DROGI ROZWOJOWEJ UCZNIA
1. Diagnozowanie potrzeb i możliwości uczniów (opinie, orzeczenia PPP, ankiety, obserwacja, diagnoza wstępna).
2. Rozpoznawanie sytuacji wychowawczej w zespole klasowym (ankiety, obserwacja).
3. Organizowanie różnych form opieki specjalistycznej dla potrzebujących uczniów – zespoły wyrównawcze, konsultacje, zajęcia indywidualne i grupowe ze specjalistami.
4. Motywowanie uczniów do pracy i wysiłku, rozbudzanie ich potencjału.
5. Zachęcanie do korzystania z odpowiednio dobranych źródeł kultury: książka, film, teatr, wystawa, opera. Organizowanie wyjść.
6. Tworzenie zasad i reguł życia klasowego (kontrakt klasowy).
7. Rozwijanie zainteresowań poprzez zagospodarowanie wolnego czasu uczniów – zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań.
II KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH POSTAW SPOŁECZNO-MORALNYCH UCZNIÓW
1. Kształtowanie u uczniów umiejętności pracy w grupie, komunikacji, pozytywnego myślenia, radzenia sobie ze stresem, sytuacjami problemowymi, rozwiązywania konfliktów, agresją.
2. Podnoszenie poziomu znajomości praw i obowiązków ucznia w szkole oraz poza nią.
3. Stosowanie i przestrzeganie regulaminu szkoły, zgodne z nim stosowanie systemu nagród i kar.
4. Wdrażanie do odpowiedzialności prawnej i karnej za popełnione czyny niezgodne z prawem.
5. Kształtowanie u wychowanków poczucia obowiązku, umiejętności współżycia w grupie, zasad właściwego zachowania się i szacunku dla innych.
6. Propagowanie czytelnictwa wśród uczniów - wspólne czytanie lektur, ciekawych książek i czasopism (konkursy, akcje, kółka).
7. Zachęcanie uczniów do udziału w imprezach, akcjach szkolnych i społecznych, działalności charytatywnej.
8. Organizacja przedstawień, imprez ogólnoszkolnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na samodzielne występy wszystkich uczniów.
9. Rozpoznawanie zainteresowań uczniów. Motywacja uczniów do aktywnego udziału w zajęciach pozalekcyjnych, zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami.
10. Wzmacnianie poczucia więzi z rodziną. Kultywowanie tradycji rodzinnych.
11. Angażowanie rodziców w działalność klasy, szkoły.
12. Pedagogizacja rodziców.
13. Organizowanie pomocy dla uczniów z rodzin w trudnej sytuacji materialnej (Szkolny Program Pomocy Socjalnej).
14. Udzielanie pomocy rodzicom mającym problemy wychowawcze z dziećmi, kierowanie do specjalistów i placówek wspomagających dziecko i rodzinę.
III DBANIE O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA BEZPIECZEŃSTWO INNYCH
1. Realizacja zagadnień programowych z zakresu bezpieczeństwa w czasie zajęć edukacyjnych – bezpieczeństwo na drodze, w domu, w szkole, podczas użytkowania sprzętów i urządzeń, podczas pracy, zabawy, w kontaktach z ludźmi.
2. Organizowanie spotkań z Policją.
3. Upowszechnianie zagadnień z zakresu bezpieczeństwa – gazetki szkolne, plakaty, apele.
4. Zapoznanie z zasadami pierwszej pomocy (pogadanki, prezentacje).
5. Zapoznanie uczniów ze sposobami szukania i znajdowania pomocy w różnych trudnych sytuacjach (pogadanki, zajęcia , gazetka).
III KSZTAŁTOWANIE POSTAWY PATRIOTYCZNEJ, TOŻSAMOŚCI REGIONALNEJ PRZY JEDNOCZESNYM OTWARCIU NA WARTOŚCI KULTURY EUROPY
1. Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez przykład i właściwe zachowania podczas ważnych uroczystości państwowych, przejaw szacunku do symboli narodowych.
2. Rozbudzanie poczucia więzi z „małą Ojczyzną”.
3. Obchodzenie świat kalendarzowych i szkolnych.
4. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym (zaproszenie dzieci z grupy "0" na zajęcia otwarte, przedstawienie).
5. Kształtowanie tolerancji wobec innych narodów, religii, kultury (pogadanki, bajki).
IV ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ UCZNIÓW
I PROPAGOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
1. Organizowanie pogadanek na temat zdrowego stylu życia i higieny osobistej. Motywowanie uczniów do dbałości o higienę osobistą i estetykę ubioru.
2. Dbanie o porządek na ławce, w tornistrze, w najbliższym otoczeniu ucznia (rozmowy, pogadanki, ćwiczenia praktyczne),
3. Propagowanie wśród uczniów zdrowego, racjonalnego odżywiania się.
4. Zapewnienie uczniom korzystania z akcji „Mleko w szkole”, "Owoce i warzywa w szkole" oraz możliwości korzystania z posiłków na terenie szkoły.
5. Klasowe przyrządzanie sałatek i surówek, kanapek.
6. Zapobieganie narastaniu agresji słownej i czynnej poprzez zajęcia.
7. Rozmowy na temat higieny pracy umysłowej ucznia i zasad prawidłowego uczenia się, sposobów opanowania stresu.
8. Prowadzenie śródlekcyjnych ćwiczeń ruchowych.
9. Kształcenie umiejętnej opieki nad zwierzętami. Uwrażliwienie na los zwierząt.
10. Rozbudzanie troski o środowisko naturalne, zachęcanie do życia w myśl zasad ekologii.
11. Udział uczniów w ogólnopolskich akcjach i konkursach o tematyce ekologicznej. (Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych)
V WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA Z RODZICAMI
1. Organizowanie zebrań klasowych i indywidualnych konsultacji. Kontakt z rodzicami za pośrednictwem zeszytu do korespondencji, poczty elektronicznej, w wyjątkowych sytuacjach - telefonu.
2. Bieżące informowanie rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ucznia – zeszyty informacji, wykazy ocen.
3. Przekazywanie bieżących informacji za pośrednictwem klasowego bloga.
4. Pedagogizacje rodziców – na zebraniach klasowych, za pośrednictwem bloga.
5. Udzielanie rodzicom wsparcia w trudnych sytuacjach, poradnictwo.
6. Zachęcanie rodziców do aktywnej współpracy zaangażowania w życie klasy i szkoły,


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz