wtorek, 28 kwietnia 2015

Przekraczanie progu dziesiątkowego - dodawanie

Od jakiegoś czasu ćwiczymy w klasie dodawanie z przekraczaniem progu dziesiątkowego - nazwa straszna :) dzieciom jej nie podaję.
O co chodzi?

Do tej pory dodawanie zamykało się w obrębie 10, lub polegało na doliczeniu do pełnej 10tki, np.:

3 + 7   lub   10 + 4   lub   5 + 10

Obecnie weszliśmy na następny stopień wtajemniczenia - najpierw należy dopełnić do pełnej dziesiątki, potem dopiero dodając resztę. Stąd też to rozpisywanie.
Zaczynaliśmy od rozrysowania sobie problemu na konkretach (w ćwiczeniach to były kolorowe kuleczki, ja dawałam dzieciom różne inne elementy). Mam jednak wrażenie, że chociaż ten sposób postępowania, wprowadzania jest zgodny z pedagogiką wczesnoszkolną, to... rysowanie zagmatwało dzieciom sprawę. Przeszliśmy więc do zadań bez rysowania - jednakże dzieci nadal mogą liczyć na palcach, liczydle czy patyczkach!

Przykładowo:

7 + 9 = 7 + 3 + 6 = 10 + 6 = 16
                   10

Dzieci dostały do wklejenia do zeszytu kolorowy przykład, ale oczywiście same rozpisując - nie muszą używać kolorów. 

We wtorek 5 maja będzie kartkówka, sprawdzająca umiejętność dodawania w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz